Profil odbiorcy – do kogo chcesz trafić?
To bardzo ważne, na samym początku aby określić odbiorcę Twojego przekazu. Jeśli masz sklep internetowy możesz pomyśleć o zasięgu ogólnopolskim, możesz określić odbiorcę wybierając jego płeć, wiek itd. Prowadząc zakład fryzjerski w Gdańsku, w dzielnicy Wrzeszcz możesz szukać potencjalnych odbiorców na obszarze Trójmiasta lub zawęzić krąg osób, którym Twoja reklama się wyświetli do danej dzielnicy, zakresu kilometrów. Pamiętaj też o tym, że przekaz musi być jasny i czytelny – musisz mieć pomysł na fanpage. Charakter postów i ich tematyka musi być jednolita, spójna, nawiązywać do konkretnej branży.
Przykład?
Jeśli np. prowadzisz fan page firmy zajmującej się doradztwem biznesowym lub swoje usługi kierujesz głównie do kadry zarządzającej, to trudno oczekiwać, aby odbiorcy z entuzjazmem reagowali na post z uroczym kotkiem czy świętowaniem ostatniego piątku tygodnia w Twojej firmie. Pamiętaj, że dzięki fanpage budujesz relacje ze swoimi klientami i oczekują oni od Twojej strony merytorycznych treści.
Co za dużo to niezdrowo.
Zastanów się czy Twoi odbiorcy chcą codziennie widzieć 3 czy 4 zamieszczane przez Ciebie posty. Takie nachalne działania zniechęcają, są uznawane za nietaktowne i zwyczajnie irytują. To zwykłe spamowanie wiadomościami. Potencjalny odbiorca może się bać “otworzyć lodówkę”. Twoja firma zacznie się negatywnie kojarzyć, a tego przecież nie chcemy. Twórz na każdy miesiąc harmonogram postów, możesz urozmaicić publikacje ciekawostkami, cyklami tematycznymi. Materiały merytorycznie spójne wzbudzą zainteresowanie.
Szef może być tylko jeden…
To dość nieoczywiste, ale uwierz, że jedna osoba oddelegowana do prowadzenia kanałów social media, zagwarantuje Ci jednolity i spójny przekaz. Złym rozwiązaniem jest delegowanie tych zadań różnym osobom w Twojej firmie. Kilku administratorów wprowadzi chaos i zaburzy nie tylko harmonogram postów, ale też może zaburzyć całą koncepcje. Każdy ma inne pomysły, inną wizję danego postu – to nie jest dobre. Posty nie są logiczne, profil staje się byle jaki, bo mamy tzw. “mydło i powidło”. Jedna osoba powinna czuwać nad wszystkimi czynnościami związanymi z obsługą social media: dodawanie postów, tworzenie grafiki, motywowanie do rozmów, czytanie i odpowiadanie na komentarze i wiadomości. Tylko wtedy profil jest prowadzony naprawdę profesjonalnie.
Przyciągnij uwagę, zatrzymaj, wywołaj refleksje i zachęć do interakcji…
Czy wiesz, że odbiorca widzi dany post “wyskakujący” na tablicy około 2 sekundy? W praktyce oznacza to, że znacząca ilość osób, które zobaczą Twój wpis, ominie go i przewinie ekran dalej. Niewielu internautów zatrzyma się i kliknie. Chcąc zatrzymać na dłużej odbiorcę musisz go czymś zaintrygować, może to być grafika, kontrowersyjne, dające do myślenia hasło. Następny krok to skonstruowanie posta tak, aby odbiorca mógł się z nim utożsamić i zechciał wziąć udział w rozmowie. Zadawaj pytania, rozmawiaj – to zawsze jest mile widziane i oczywiście wpływa też dobrze na widoczność profilu.
Monitoruj wyniki – trzymaj rękę na pulsie!
Pamiętaj o tym, aby starać się na bieżąco monitorować statystyki i je analizować. Statystyki prezentowane przez społecznościowy wynalazek Zukenberga, są jasne i przejrzyste. Dowiesz się z nich, który post był najchętniej czytany, co pozwoli powielać najlepsze wzorce i uczyć się na ewentualnych błędach. Dowiesz się także do jakiej grupy docelowej dotarł i jakie miał zasięgi dany wpis. Jeśli coś poszło nie tak i statystyki nie są najlepsze możesz przeciwdziałać – pod żadnym pozorem “nie składaj broni”. Stwórz nową kampanię reklamową, płatny post, zorganizuj konkurs, wydarzenie na Facebooku – to jedne z wielu sposobów zdobycia nowych klientów, odzyskania zaufania stałych odbiorców i poprawę widoczności fanpage.
Zasięg i zaangażowanie – pełne braterstwo…
Dziś wielu specjalistów zastanawia się: co jest ważniejsze – zasięgi czy zaangażowanie. Jak to w życiu bywa, prawda leży pośrodku. Poza tym warto zauważyć, że zaangażowanie wpływa na lepszy zasięg i odwrotnie – jedno wynika z drugiego. Jeśli stworzysz intrygujący post, zdobędziesz dużą ilość “lajków”, fani zaczną dodawać komentarze, a co za tym idzie post będzie widoczny. Liczy się rzeczywisty ruch na stronie, a nie ilość wyświetleń. Interakcja oznacza: “to mnie zaciekawiło, chcę się dowiedzieć więcej!”.
Inwestuj w płatne reklamy, ale z rozwagą
W większości przypadków najważniejszym czynnikiem zwiększającym widoczność fanpage jest skala wydatków na kampanie reklamowe – idąc tym tropem integralnym elementem kosztów stałych związanych z prowadzeniem fanpage powinien być budżet na budowanie zasięgu.
Z zamieszczaniem płatnych, sponsorowanych postów wiążą się ważne ograniczenia. Facebook ma własny regulamin określający zasady promowania materiałów. To, co dopuszczalne w zwykłym poście, nie zawsze jest możliwe w poście, który chcemy promować. I tak nie można np pokazywać zdjęć ilustrujących choroby. Nie można też umieszczać na grafikach tekstów, które zajmują zbyt duża część ich powierzchni itp
Czy do prowadzenia profilu social media potrzebna jest agencja?
Prowadząc działalność jednoosobową w lokalnej społeczności – niekoniecznie. Jeśli jednak chcesz zaistnieć ze swoją marką na naprawdę dużą skalę – z pewnością tak. Nie chodzi nawet o to, że sam nie będziesz w stanie stworzyć skutecznych postów. Agencja interaktywna dysponuje specjalistycznymi narzędziami wspierającymi wszelkie działania w mediach społecznościowych. Zadba też kompleksowo,o optymalizację procesu i zagwarantuje najwyższą jakość. W razie pojawienia się jakichkolwiek problemów pracownicy agencji interaktywnych wiedzą jak “ugasić pożar”. Warto zaznaczyć, że team agencji marketingowych to osoby znające najnowsze trendy w social media – to nie jest bez znaczenia. Semguru to zespół specjalistów w dziedzinie social media – wykwalifikowani specjaliści zajmujący się grafikami, tworzeniem odpowiednich treści pod media społecznościowe, dobrym researchem. Powierzając prowadzenie profilu social media fachowcom masz pewność, że zadba ona o jak najlepszy wizerunek Twojej marki!