3 min Google Ads SEMO

Synergia SEO i SEM – jak łączyć działania
paid i organic, aby sprzedawać więcej?

Strategiczne wykorzystanie kanałów Google Ads i SEO, pozwala na systematyczne skalowanie biznesu. W wielu przypadkach polskie e Sklepy to właśnie w tych kanałach generują największe zyski. W poniższym artykule przedstawimy nasz sposób na dobrą strategię “SEMO”, która obniży koszty, zintensyfikuje działania tam gdzie potrzeba i zbuduje solidny fundament pod skalowanie biznesu.

SEO i SEM – czym są i jakie są
między nimi różnice?

SEO i SEM to dwie różne strategie marketingowe, których celem jest poprawa widoczności witryny w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na wzrost wartościowego ruchu i zwiększenie sprzedaży lub pozyskanie nowych leadów. Choć cel obu działań jest taki sam, to jednak osiągany jest on za pomocą różnych technik. Przyjrzyjmy się bliżej każdej z nich.

SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych, to proces poprawiania widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Działania SEO, zamiennie nazywane pozycjonowaniem stron internetowych, polegają m.in. na optymalizacji treści pod kątem wartościowych fraz oraz poprawie struktury i aspektów technicznych witryny, aby była ona bardziej przyjazna dla użytkowników i lepiej zrozumiała dla algorytmów wyszukiwarek.

SEM (ang. Search Engine Marketing), czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych, to z kolei forma promocji, której celem również jest zwiększenie widoczności strony, jednak poprzez płatne reklamy. W dużym uproszczeniu, za wyniki płatne odpowiada prowadzenie kampanii Google Ads, które pozwalają na wyświetlanie sponsorowanych wyników w wyszukiwarce. SEM umożliwia dotarcie do odbiorców aktywnie poszukujących określonych produktów lub usług.

Warto wiedzieć, że działania SEO i SEM stanowią dla siebie doskonałe uzupełnienie. Ich integracja kompleksowo wspiera sprzedaż, umożliwiając objęcie fraz o największym potencjale konwertowania zarówno w wynikach płatnych, jak i organicznych. SEM zapewnia natychmiastową widoczność, podczas gdy SEO buduje długoterminową rozpoznawalność marki. Połączenie tych strategii pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców na różnych etapach ścieżki zakupowej, maksymalizując efektywność kampanii i zwiększając sprzedaż.

Czytaj o tym, jak synergia SEO i SEM zwiększyła sprzedaż Ekofabryki o 170%.

Strategia oparta na spójnych
słowach kluczowych

Ustalenie fraz o wysokim potencjalne konwertowania, a następnie obłożenie wyników na dane zapytanie w Google Ads i SEO zwiększa zasięg docierania do potencjalnych klientów. Świadomy wybór słów kluczowych o największym potencjale do SEO i SEM zapewnia kompleksowe pokrycie intencji użytkowników w obu kanałach, które do niego docierają, zwiększając tym samym widoczność marki w SERP, generując wartościowy ruch na stronie i wreszcie zwiększając ilość transakcji.

Skuteczna strategia marketingowa powinna opierać się na przemyślanym doborze słów kluczowych, które synergicznie będą wykorzystywane zarówno w działaniach SEO, jak i SEM. Takie podejście pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców poprzez ruch płatny (reklamy) i organiczny (naturalne wyniki wyszukiwania).

Dla osiągnięcia najlepszych rezultatów, warto regularnie analizować słowa kluczowe i identyfikować frazy o najwyższym potencjale konwersji, czyli te, które z największym prawdopodobieństwem skłonią użytkowników do podjęcia pożądanego działania (np. zakupu, rejestracji). Cenne wskazówki możesz uzyskać, analizując dane z kampanii płatnych – to właśnie tam zaobserwujesz, które frazy i teksty reklam przynoszą najlepsze efekty. Następnie, korzystając z wiedzy pozyskanej z kampanii płatnych, możemy skoncentrować działania SEO właśnie na tych frazach, tworząc wartościowy content na stronie.

Wybrane słowa kluczowe powinny być następnie wykorzystywane w treściach na stronie internetowej (SEO Copywriting). Angażujące i wartościowe treści, które zawierają pożądane frazy, przyciągają uwagę odbiorców i zachęcają ich do interakcji z marką.

Spójna obecność najważniejszych słów kluczowych zarówno w płatnych reklamach, jak i organicznych wynikach wyszukiwania, zwiększa zasięg marki i pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów na różnych etapach procesu zakupowego. Dzięki temu marka zyskuje kompleksowe pokrycie w wyszukiwarce i może skuteczniej odpowiadać na intencje użytkowników.

Przemyślany dobór słów kluczowych o największym potencjale i konsekwentne stosowanie ich w działaniach SEO i SEM przekłada się na zwiększoną widoczność marki w wynikach wyszukiwania. To z kolei generuje wartościowy ruch na stronie, co finalnie prowadzi do wzrostu liczby transakcji i realizacji celów biznesowych.

Zadania:

  • Przeprowadź analizę słów kluczowych istotnych dla Twojej branży z wykorzystaniem
    np. Google Keyword Planner czy Google Search Console
  • Wybierz słowa kluczowe o największym potencjale konwertowania i o najwyższej
    spójności z intencjami Twoich potencjalnych klientów.
  • Zoptymalizuj content na stronie (opisy kategorii/produktów) oraz treści reklam pod kątem
    fraz o najwyższym potencjalnie konwertowania.

Optymalizacja techniczna landing page

Optymalizacja techniczna landing page jest kluczowa dla osiągnięcia synergii między SEO i SEM. Dobrze zoptymalizowana strona docelowa przyciąga wartościowy ruch organiczny, jednocześnie zwiększając efektywność kampanii płatnych. Działania optymalizacyjne przekładają się na lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania organicznego, podniesienie wyniku jakości w reklamach, wyższy współczynnik konwersji i ogólną poprawę wyników marketingowych. Regularna analiza i dostosowywanie landing page w oparciu o dane pozwala na osiągnięcie maksymalnej efektywności z obu kanałów.

Zadania:

  • Zoptymalizuj strukturę i treści strony oraz reklam pod kątem wartościowych słów kluczowych.
  • Zadbaj o poprawną strukturę adresów URL oraz angażujące nagłówki, opisy meta
    i treść z odpowiednim zagęszczeniem słów kluczowych
  • Popraw szybkość ładowania strony, nawigację i ogólne doświadczenie użytkownika (UX).

Remarketing jako element ścieżki użytkownika

Remarketing pozwala na ponowne dotarcie do użytkowników, którzy trafili na stronę zarówno z wyników płatnych, jak i organicznych, ale koniec końców nie podjęli pożądanego działania – nie dokonali zakupu. Dzięki personalizowanym reklamom displayowym, tekstowym lub produktowym w Google Ads, użytkownicy są zachęcani do powrotu na stronę i dokończenia transakcji. Wykorzystanie remarketingu umożliwia “domknięcie” ścieżki użytkownika i doprowadzenie go do finalizacji zakupu.

Zadania:

  • Stwórz listy remarketingowe na podstawie konkretnych działań użytkowników na stronie,
    np. przeglądanych produktów lub porzuconych koszyków.
  • Wyświetlaj spersonalizowane reklamy remarketingowe, zachęcając użytkowników
    do powrotu i dokonania konwersji.
  • Monitoruj efektywność kampanii remarketingowych i dostosowuj strategię w oparciu o uzyskane wyniki.

Wymiana wniosków między
zespołami SEO i SEM

Regularne spotkania zespołów SEO i SEM, wspólna analiza raportów i dyskusja nad wnioskami pozwalają na zidentyfikowanie obszarów do poprawy i wypracowanie spójnej strategii działania. Wymiana informacji umożliwia optymalizację budżetów reklamowych, wzmocnienie synergii między kanałami oraz osiągnięcie lepszych efektów w działaniach marketingowych. Gdy dana fraza przynosi dobre rezultaty w SEM, zespół SEO również powinien skoncentrować swoje działania wokół niej, co prowadzi do osiągnięcia synergii między tymi działaniami i  wzmacniania się obu strategii.

Dane z kampanii SEM, takie jak najlepiej konwertujące słowa kluczowe oraz najskuteczniejsze reklamy tekstowe, stanowią cenne źródło informacji dla optymalizacji SEO. Analiza tych elementów pozwala na wyciągnięcie wniosków, które mogą pomóc w poprawie współczynnika CTR% (Click-Through Rate) w wynikach organicznych. Wykorzystanie tej wiedzy umożliwia optymalizację tytułów i metaopisów stron, dostosowanie struktury treści oraz stworzenie bardziej angażujących nagłówków, co w efekcie przekłada się na lepszą widoczność i wyższe współczynniki klikalności w wynikach wyszukiwania organicznego.

Wnioski z analiz SEO, takie jak trendy w wyszukiwaniu, popularne frazy czy zachowania użytkowników, mogą być wykorzystane do targetowania kampanii SEM. Dane te ułatwiają tworzenie scenariuszy testowych i pokazują trendy, które można wykorzystać w targetowaniu reklam PPC.

Powyższe wnioski wspierają też reagowanie w kampaniach PPC na działania konkurencji w zakresie wyboru fraz czy komunikacji.

Przemysław Przybylski - CEO Semguru

Przemysław Przybylski – CEO Semguru

Założyciel Semguru i strateg z ponad 15+ letnim doświadczeniem w marketingu digital. Napędza rozwój firmy i wyznacza kierunki działań dla całego zespołu

Odkryj więcej na naszym blogu

20251030 0928 Pozycjonowanie Lokalne Poznan simple compose 01k8t3mz6de6hvy1jdvm7b4gx8 - Pozycjonowanie Lokalne w Poznaniu Krok po Kroku: Jak Sprawimy, że Klienci Znajdą Twoją Firmę na Mapach Google?
5 min
SEO

Pozycjonowanie Lokalne w Poznaniu Krok po Kroku: Jak Sprawimy, że Klienci Znajdą Twoją Firmę na Mapach Google?

30 października 2025

Czym jest pozycjonowanie lokalne i dlaczego Twoja firma w Poznaniu go potrzebuje?

Czytaj Więcej
20251030 0924 Cele Interim SEO simple compose 01k8t3dw2geg5afb7g30z2fqdq - Jakich efektów spodziewać się po Interim SEO? Realistyczne cele i KPI na 90 dni
5 min
SEO

Jakich efektów spodziewać się po Interim SEO? Realistyczne cele i KPI na 90 dni

30 października 2025

Współpraca z ekspertem SEO w modelu interim to strategiczna decyzja, która odpowiada na dynamiczne potrzeby biznesu.

Czytaj Więcej
12 - Model subskrypcyjny w e-commerce: Jak uniknąć 5 najczęstszych błędów, które zabijają rentowność?
8 min
SEMO

Model subskrypcyjny w e-commerce: Jak uniknąć 5 najczęstszych błędów, które zabijają rentowność?

21 października 2025

Zła strategia cenowa – jak nie zaniżyć wartości i nie odstraszyć klienta?

Czytaj Więcej
11 - Interim Marketing: Co to jest i dlaczego to nie to samo co freelancer? Kompletny przewodnik dla menedżerów.
10 min
SEMO

Interim Marketing: Co to jest i dlaczego to nie to samo co freelancer? Kompletny przewodnik dla menedżerów.

17 października 2025

Interim marketing to strategiczne rozwiązanie biznesowe polegające na czasowym zaangażowaniu doświadczonego menedżera marketingu do realizacji konkretnych celów w Twojej organizacji. Nie jest to doraźna pomoc, a w pełni zintegrowane, tymczasowe przywództwo na poziomie zarządczym, które ma za zadanie wprowadzić zmiany, zarządzić kryzysem lub wypełnić lukę kompetencyjną. To odpowiedź na dynamiczne potrzeby rynku, która daje dostęp […]

Czytaj Więcej
10 - 7 Czerwonych Flag, Które Demaskują Słabą Agencję SEO. Sprawdź Zanim Podpiszesz Umowę!
8 min
SEO

7 Czerwonych Flag, Które Demaskują Słabą Agencję SEO. Sprawdź Zanim Podpiszesz Umowę!

17 października 2025

Wybór partnera do działań SEO to jedna z najważniejszych decyzji marketingowych, jakie podejmiesz. To inwestycja, która może zwielokrotnić Twoje przychody lub, w przypadku złego wyboru, stać się kosztownym obciążeniem bez realnych wyników. Dobra agencja seo staje się przedłużeniem Twojego zespołu, rozumie Twoje cele i systematycznie pracuje na wzrost Twojej widoczności.

Czytaj Więcej
9 - AI w E-commerce: 7 Zastosowań, które Zwiększą Konwersję Bez Budżetu IT
5 min
SEO

AI w E-commerce: 7 Zastosowań, które Zwiększą Konwersję Bez Budżetu IT

17 października 2025

Sztuczna inteligencja przestała być futurystycznym hasłem, a stała się dostępnym narzędziem, które może realnie wpłynąć na wyniki Twojego sklepu internetowego. Jako menedżer e-commerce, nie musisz rozumieć skomplikowanych algorytmów, aby czerpać korzyści z AI. Wystarczy, że zrozumiesz, jakie problemy rozwiązuje i jakie możliwości otwiera przed Twoim biznesem, nawet jeśli nie dysponujesz dedykowanym zespołem IT.

Czytaj Więcej