Żeby być na pierwszych miejscach w wyszukiwarce, musisz działać jak najlepsi. Ale co to właściwie znaczy? Strategie optymalizacji pod kątem wyszukiwarek z dnia na dzień stają się coraz bardziej złożone, co wymaga połączenia wiedzy technicznej z kreatywnością. Chcesz być pewien, że Twojej strategii SEO (search engine optimization) niczego nie zabraknie? Sprawdź, o jakich działaniach nie możesz zapomnieć przez najbliższe miesiące.
Jak algorytmy sztucznej inteligencji zmieniają SEO?
Rozwój sztucznej inteligencji przyniósł ze sobą wiele zmian w funkcjonowaniu algorytmów wyszukiwarek i nie tylko. W jaki sposób AI zrewolucjonizowało optymalizację seo?
Po pierwsze, sztuczna inteligencja stanowi ogromną pomoc dla wyszukiwarek takich jak Bing czy Google. Uczenie maszynowe sprawia, że algorytmy są bardziej zaawansowane i są w stanie lepiej zrozumieć intencję użytkownika. Przez co wyszukiwarki stają się coraz mądrzejsze.
Po drugie, AI wpływa na pracę copywriterów i osób tworzących treści na stronach internetowych. Wykorzystywanie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji może pomóc i przyspieszyć tworzenie pomysłów na treści, nagłówków czy meta opisów. Dodatkowo przy ich użyciu można sprawdzić gramatykę, interpunkcję i ogólną poprawność tekstu.
Po trzecie, AI umożliwia personalizację wyszukiwania. Oznacza to, że pomaga wyszukiwarkom przedstawić jeszcze bardziej spersonalizowane wyniki wyszukiwania, opierając je na lokalizacji, historii wyszukiwania, demografii czy zachowania użytkownika. Nie spotkałeś się z tego typu zastosowaniem? Kojarzysz Google Discover? Wykorzystuje on uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję w celu analizy zachowań i preferencji użytkownika. Dzięki temu w aktualnościach mogą być wyświetlane materiały współgrające z ostatnią aktywnością.
Aby wybić się w wyszukiwarce Google i wykorzystać na swoją korzyść dynamiczne zmiany spowodowane rozwojem sztucznej inteligencji – należy silniej zaangażować się w tworzenie specjalistycznych i rzeczowych treści na stronie internetowej. Wyspecjalizowane algorytmy coraz sprawniej wyłapują nieetyczne praktyki SEO, eliminując możliwość manipulacji wynikami wyszukiwania. Stosowanie spamu, linki niskiej jakości czy słowa kluczowe, których brak na stronie coraz częściej prowadzą donikąd. Remedium na te zmiany jest wysoka jakość treści pisanych przez ekspertów w swojej dziedzinie. Unikalne, jedyne w swoim rodzaju i dopasowane do potrzeb użytkowników teksty to coś, w co warto zainwestować.
Wpływ szybkości ładowania strony na pozycjonowanie w 2024 roku
Wyobraź sobie, że chcesz kupić nową patelnię. Wpisujesz odpowiednią frazę, przeglądasz wyniki wyszukiwania i chcesz wejść na stronę, którą wybrałeś. Strona ładuje się sekundę, dwie… piętnaście sekund. Co robisz? Jeśli odpowiedziałeś – „wychodzę ze strony i szukam dalej” to jesteś w gronie niemal 80% użytkowników, którzy są zniechęceni do konwersji, jeśli czas ładowania strony jest zbyt długi.
Na pozycjonowanie może mieć wpływ te kilka sekund. Czy warto ryzykować? Nie bardzo. Od strony ładującej się w ślimaczym tempie może uratować Cię tylko odpowiednia optymalizacja strony. Jak tego dokonać?
Używaj sprawdzonych narzędzi – na samym początku wypadałoby dowiedzieć się, czy nasza strona faktycznie jest powolna. Pomoże Ci w tym narzędzie PageSpeed Insgihts od Google lub GTmetrix, które uważane jest za nieco dokładniejszą propozycję, niż narzędzie od Google.
Sprawdź format multimediów – zbyt duże lub zły format grafik, masa wtyczek, słabej jakości hosting czy bałagan w kodzie źródłowym lub ogromnej wielkości video, które nawet się nie wyświetla.
Zrób porządki – zacznij od kodu źródłowego. Sprawdź, czy nie występują w nim niepotrzebne akapity, wyeliminuj kod JavaScript i CSS, które blokują renderowanie. Zrób przegląd wtyczek zainstalowanych na stronie. Być może wiele z nich nie jest Ci już do niczego potrzebnych. Używaj formatów grafik WebP – w ten sposób nie stracą one na jakości nawet przy zmniejszeniu rozmiaru. Jeśli wprowadziłeś wszystkie możliwe zmiany na swojej stronie internetowej, a poprawy nie widać. Spróbuj zmienić hosting – być może to on jest głównym problemem.
Mobile-first indexing: Jak dostosować swoją stronę?
Użytkownicy urządzeń mobilnych chcą mieć łatwy dostęp do treści znajdujących się na Twojej stronie. Jeśli im to uniemożliwisz, sprawa jest prosta – pójdą do konkurencji. Dlatego tak istotne jest dostosowanie witryn do smartfonów. Mobile-first indexing to model indeksowania, który w głównej mierze zwraca uwagę na dopasowanie zawartości Twojej witryny do urządzeń mobilnych.
Już od 2015 roku liczba wyszukiwań na smartfonach przewyższyła liczbę wyszukiwań na jakimkolwiek innym urządzeniu elektronicznym. Kiedy jeszcze do niedawna wyszukiwania przy pomocy telefonu nie były tak popularne, teraz sytuacja jest zupełnie inna. Ponieważ większość użytkowników używa Google na telefonie, wersja mobilna strony stała się naturalnie jednym z najważniejszych aspektów branych pod uwagę przez roboty. Index ma za zadanie skłonić właścicieli firm, aby tworzyli witryny przyjazne użytkownikom mobilnym i zapewniali im swobodny dostęp do treści. Chodzi o zapewnienie dokładnie tych samych odczuć, jak przy użyciu komputera czy laptopa. Jak dostosować swoją stronę, aby była mobile-friendly?
Jakie parametry wpływają na niski mobile-frist index?
Istnieje kilka sposobów na dostosowanie swojej strony, aby była bardziej mobile-friendly. Oto one:
- Monitoruj błędy – skup się na wersji mobilnej strony. Regularnie sprawdzaj Google Search Console, aby zidentyfikować i naprawić wszelkie błędy związane z indeksacją na urządzeniach przenośnych.
- Popraw szybkość ładowania – szybkość ładowania strony ma ogromne znaczenie dla SEO, szczególnie dla użytkowników mobilnych. Zadbaj o optymalizację szybkości ładowania, aby nie przekraczała 3 sekund.
- Dostarczaj identyczny content – zarówno wersja mobilna, jak i desktopowa powinny zawierać ten sam content, linki i zdjęcia. Unikaj różnic między nimi.
- Ułatw pracę Googlebotowi – upewnij się, że Googlebot może swobodnie indeksować zawartość strony mobilnej. Stosuj te same znaczniki meta robots (czyli tag HTML, który informuje roboty na temat indeksowania i zawartości strony), unikaj „leniwego” ładowania treści na stronie głównej i zapewnij dostępność zasobów dla Googlebota.
- Używanie tych samych metatagów robots – sprawdź, czy na stronie mobilnej stosowane są te same metatagi robots, co na wersji desktopowej. W przeciwnym razie Google może mieć trudności z odpowiednim zindeksowaniem strony.
- Ostrożność w przypadku danych uporządkowanych: Upewnij się, że zarówno wersja mobilna, jak i desktopowa zawierają te same dane uporządkowane, zwłaszcza jeśli chodzi o adresy URL. W przypadku danych uporządkowanych na wersji mobilnej używaj adresów stron mobilnych.
Narzędzia, które pomogą Ci zoptymalizować witrynę pod kątem urządzeń mobilnych
Model indeksowania znacznie wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Jeśli Twoja strona nie jest dostępna w wersji mobilnej, najzwyczajniej w świecie roboty Google nie będą zainteresowane wyświetlaniem Twojej witryny, co na pewno nie przełoży się na większy ruch organiczny.
Oto narzędzia, które mogą Ci pomoc zoptymalizować stronę pod urządzenia mobilne:
Google Search Console – narzędzie pomoże Ci wykryć zawczasu wszystkie błędy, które mogą rzutować na jakość strony wyświetlaną na urządzeniach mobilnych. W zakładce Core Web Vitals znajdziesz informacje dedykowane wersji mobilnej. Z poziomu raportu możesz dowiedzieć się, jakie problemy występują na stronie i co zrobić, aby dopasować ją do indeksowania mobilnego.
Mobile-Friendly Test – interfejs umożliwia testowanie adresów URL pod względem dostępności dla urządzeń mobilnych. Dzięki niemu z łatwością przeprowadzisz test witryny i sprawdzić, jak postrzega ją Google w kwestii indeksowania pod urządzenia mobilne.
Skuteczne strategie link buildingu w nowej erze SEO
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, AI nie ułatwia zadania marketerom, a coraz zdolniejsze i bystrzejsze roboty, dobrze wiedzą, kiedy mają do czynienia ze stroną niskiej jakości – także w przypadku linkowania.
Pozyskiwanie linków to podstawa działań seo. Dzięki nim jesteś w stanie zwiększyć ruch i wybić się na tle konkurencji w wyszukiwarce. Dlaczego jeszcze link building jest ważny dla SEO na stronie?
- Poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania: Jednym z głównych czynników, które wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, jest ilość i jakość linków prowadzących do niej. Algorytmy wyszukiwarek, takie jak algorytm Google PageRank, uznają linki jako wskazówki od innych witryn, że dana strona jest wartościowa i godna uwagi. Im więcej wysokiej jakości linków prowadzi do strony, tym wyżej może się ona znaleźć w wynikach wyszukiwania.
- Zwiększenie widoczności: Budowanie linków pomaga zwiększyć widoczność witryny w sieci. Każdy link prowadzący do Twojej strony może przynieść nowych odwiedzających, którzy wcześniej mogli być nieświadomi Twojej witryny. Im więcej linków prowadzi do Twojej strony, tym większa szansa na dotarcie do nowych użytkowników i zwiększenie ruchu organicznego.
- Budowanie zaufania i autorytetu: Linki od wiarygodnych i renomowanych witryn mogą pomóc w budowaniu zaufania i autorytetu Twojej witryny w oczach zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarek. Jeśli witryna otrzymuje linki od zaufanych stron, sugeruje to, że jest ona również godna zaufania i wartościowa.
- Zwiększenie indeksowalności: Linki są jednym z głównych sposobów, które pozwalają wyszukiwarkom odkrywać nowe strony internetowe. Im więcej linków prowadzi do Twojej strony, tym większa szansa, że zostanie ona zindeksowana przez wyszukiwarki i pojawi się w ich wynikach wyszukiwania.
- Rozwój relacji z innymi witrynami: Proces budowania linków często wiąże się z nawiązywaniem relacji z innymi właścicielami witryn lub osobami działającymi w branży. Dzięki temu można budować partnerstwa, współpracować i wymieniać się treściami, co może przynieść dodatkowe korzyści, takie jak możliwość zdobycia nowych klientów czy partnerów biznesowych.
Linkowanie nie powinno odbywać się przypadkowo. Tak jak w przypadku wszystkich działań w zakresie pozycjonowania stron, powinno się obrać właściwą strategię. Jakie techniki link buildingu będą zyskiwać na znaczeniu w 2024 roku i będą przyjazne robotom Google?
Wpisy do katalogów stron – to w miarę prosty i skuteczny sposób, który pozwoli Ci zebrać pierwsze linki do swojej strony. Rejestracja w katalogach związanych z Twoją branżą pomogą Ci zdobyć wartościowe linki.
Wartościowy content – jedyny w swoim rodzaju tekst i ekspercka wiedza to połączenie, które może przyspożyć Ci masę linków za darmo. Im ciekawsze będą Twoje treści, tym większa szansa, że inni użytkownicy będą do Ciebie sami linkować.
Współpraca z influencerami – wiele marek ma ambicje tworzenia opiniotwórczych mediów, niestety nie udaje się to zbyt często, szczególnie jeśli nie mamy przemyślanej strategii. W takim wypadku warto zainwestować we współpracę z influencerem, którego przekaz cechuje się dużą skalą i zasięgiem. Ważne, aby osoba, którą wybieramy, była związana z branżą, którą się zajmujemy. Kooperację można oprzeć na współtworzeniu treści na bloga lub wymianę linków.
Wpisy sponsorowane – renomowane strony internetowe to dobre miejsce, w którym poprzez linki możemy generować wartościowy ruch na stronę. Jest to jedna z najlepszych strategii link buildingu. Po pierwsze są odwiedzane przez wielu użytkowników, po drugie są dobrze oceniane przez roboty, co daje nam wartościowy link.
Jeśli chcesz stosować najważniejsze techniki seo w 2024 roku, nie możesz zapomnieć o tych wszystkich elementach. Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że jest ich całkiem sporo, jednak jest to niezbędne do tego, żeby wyprzedzić swoją konkurencję i zająć pierwsze miejsca w wyszukiwarkach.