Gdy w powietrzu wyczuwasz subtelny zapach bezkofeinowego latte doprawiony lekko aromatem tonerów z drukarki, a w zakamarkach Twojego biura coraz częściej znajdujesz poobgryzane ołówki i ślady gumki do mazania, wiesz że pojawił się on – płochliwy, nieuchwytny, przemykający między działami – grafik. Ta niemal mityczna istota mogąca zawstydzić wszystkich nieszablonowym pomysłem czy znajomością niezliczonej ilości kolorów to wyróżniający się twór. Ale nader wszystko w oczy rzuca się specyficzny żargon jakim się posługuje, a którego zaciekle potrafi bronić.
Dialog z grafikiem nie jest łatwy – w każdej chwili możesz zostać przytłoczony słowotokiem wynikającym z nagłego przypływu weny albo wręcz przeciwnie stracisz z nim kontakt gdy w biurze zabraknie akurat mleka sojowego. Jak zatem rozmawiać z „kreatywnym” aby zawsze mieć jego atencję i uzyskać od niego informacje zanim zniknie gdzieś w poszukiwaniu natchnienia?
Ten spokojny, momentami nawet przestraszony okaz przed Tobą może w ułamku sekundy zmienić się w złowrogą istotę jeśli ośmielisz się użyć pewnych nazw. To co dla Ciebie jest zwykłym określeniem dla niego może być obrazą i najgorszym bluźnierstwem. Wyjaśnijmy sobie zatem co mówi grafik i jak ma się to do głęboko zakorzenionych fraz obecnych w języku codziennym:
- FONT
to zestaw liter jakim posługuje się w tekście. Zwyczajowo nazywany przez nie-grafików czcionką. Dla „kreatywnych” wypowiedzenie słowa na czc… w kontekście fontu to powód do zaprzestania rozmów z takim osobnikiem. Warto na to uważać gdyż graficy są na tym punkcie potwornie wyczuleni - KOMPOZYCJA
Układ elementów na obszarze roboczym. Potocznie mówiąc to co i jak znajduje się w pliku. Graficy wyróżniają kompozycję statyczną i dynamiczną w których elementy wydają się odpowiednio zdynamizowane względem siebie (na przykład przez użycie skosów). - SPAD
Dodatkowy obszar wychodzący poza ramy drukowanego elementu. Służy jako ubezpieczenie grafika od złego spasowania elementów w procesie drukarskim. Zapytany o wielkość spadu możesz śmiało rzucić wartość między 2,5 a 5mm. - DPI
Z angielskiego dots per inch, czyli ilość kropek na cal. Zwyczajowo określa się tym parametrem rozdzielczość grafiki, choć wytrawny grafik użyje tego określenia jedynie w odniesieniu do druku. W przypadku grafiki cyfrowej posłuży się on skrótem PPI. - CMYK
Podstawowy, model kolorów używany przez profesjonalnych grafików. Zbudowany jest on z czterech składowych (Cyjan, Magenta, Żółty oraz Czarny). Odwieczny wróg modelu RGB, dla grafika obcującego z drukiem podstawowy system opisywania barw. - HALFTONE
Zwany także rastrem – w drukarni technika służąca wydrukowaniu obrazu wielotonalnego za pomocą jednego tonu. W skrócie za pomocą odpowiedniego zagęszczenia drukowanych kropek obrazu uzyskać możemy efekt przejścia koloru w inny bez rozcieńczania farby. - ŁAM
Kolumna tekstu. Określenie bardziej odnoszące się do publikacji wielostronicowych i ich wydruku. Stąd też wyróżnić możemy układy strony – jedno i wielołamowy – każdy z nich nadaje się do innego typu publikacji i inaczej korespondować będzie z treścią. - KRZYWA
to nie wymyślne przeciwieństwo prostej, choć ma z tym sporo wspólnego. W skrócie to kształt w grafice wektorowej określający dokładnie ramy w jakich zawiera się „treść” danej warstwy. Zwykle 1 krzywa opisuje kształt jednego koloru w grafice wektorowej. - BRAND
- AKCYDENS
- MOCKUP
- LOGOTYP
- SZERYF
- WIREFRAME
- TRASOWANIE